داستان برند
در سال 1895، جوزف ویلیام فاستر (Joseph William Foster) در زمانی که تنها 14 سال سن داشت در اتاق خواب خود در بالای فروشگاه شیرینیپزی پدرش در شهر بولتون در کشور انگلستان شروع به تولید اولین نمونه از کفشهای خودش کرد. جوزف ابتدا به طراحی کفشهای دوندگی خاردار مشغول بود و در سال 1900 برند تجاری خودش را با نام J.W. Foster تاسیس کرد که بعدها با پیوستن پسرانش به این کسب و کار نام آن به J.W تغییر پیدا کرد.
جوزف تمرکز خود را بر روی کفشهایی گذاشت که سرعت ورزشکاران را افزایش دهد و چندین سال به تولید انواع کفشهای ورزشی و دومیدانی پرداخت. در سال 1924 کفشهای برند او توسط قهرمان دو 100 المپیک، هارولد آبراهام مورد استفاده قرار گرفت و مدال طلا را برای او به ارمغان آورد.
پسران جوزف ویلیام فاستر، جف و جو نام داشتند. جف در سن 15 سالگی در سال 1948 و جو نیز در سن 17 سالگی در سال 1952 وارد حرفه خانوادگی خود شدند. هر دو برادر در ابتدا در جریان کلیه امور بودند و از همان ابتدا در تولید کفشها نقشی را ایفا میکردند. در سال 1953 هر دو برادر مجبور شدند که برای انجام خدمت و به صورت همزمان شغل خانوادگی خود را ترک کنند.
جف زمان خدمات خود در کشور آلمان حضور داشت و از نزدیک شاهد ظهور دو غول صنعت کفشسازی به نامهای پوما و آدیداس بود. او مشاهده کرد که نوع جدیدی از کفشها در بازار ظهور کرده و میدانست که اگر میخواهد از در این بازار عقب نیافتد باید فورا دست به کار شود.
پس از بازگشت از دو سال انجام خدمت، جف و جو متوجه شدند که تجارت خانوادگی آنها در حال شکست خوردن است. بعد از فوت پدر بزرگ آنها، پدر و عموی جف و جو امورات شرکت را در اختیار داشتند، اما اوضاع خوب پیش نمیرفت.
در سال 1958 جف و جو تصمیم گرفتند که شرکت خانوادگی را ترک کنند و برند خودشان را تاسیس کنند. آنها در ابتدا سعی کردند که نام برند را مرکوری بگذارند، اما به دلیل اینکه این نام در دسترس نبود به دنبال نام دیگری رفتند.
جو در جوانی در یک رویداد ورزشی برنده کتاب دیکشنری آفریقایی زبان شده بود که در آن به Rhebok (یک نوع بز کوهی آفریقایی) اشاره شده بود. جو که این کلمه را در خاطر داشت پیشنهاد نام ریبوک را داد و مورد قبول برادرش قرار گرفت و نام ریبوک یا ریباک (Reebok) بر روی این برند نهاده شد. امروزه کمتر کسی پیدا میشود که اسم این برند قدرتمند را در حوزه پوشاک و کفش ورزشی نشنیده باشد.
گسترش برند ریباک
برند ریباک به صورت بسیار آرام و پیوسته در حال رشد بود تا اینکه در سال 1979 و در نمایشگاه تجاری در شهر شیکاگو، پل فایرمن که یک بیزینس من به شمار میآمد به این برند علاقه نشان داد و مجوزهای لازم برای فروش محصولات ریبوک در آمریکا را از این شرکت دریافت کرد. او شعبه آمریکایی از برند ریبوک را با نام Reebok USA Ltd را بنا نهاد.
بلافاصله فایرمن کفشهای جدید ریباک را وارد بازار آمریکا کرد و توانست فروش آن را در ایالات متحده به حدود یک و نیم میلیون دلار برساند. این زمان به عنوان نقطه عطفی برای برند ریبوک شناخته شده است.
در سال 1982 در حالی که اکثر برندها در حال رقابت برای کسب رتبه نخست برای فروش کفشهای ورزشی مردانه بودند، ریباک پتانسیل بالایی در کالاهای مرتبط با ورزش ایروبیک زنانه در آمریکا پیدا کرد. در همان سال برند ریبوک اولین کفش ایروبیک خود را با نام Reebok Freestyle معرفی کرد که اولین کفش ورزشی بود که تا آن زمان مختص زنان طراحی شده بود. فروش ریبوک به 13 میلیون دلار رسید.
تا اواسط دهه 1980 میلادی این برند سعی کرد که دست به تولید انواع کفشهای ورزشی برای ورزشهایی همچون تنیس، ایروبیک، دومیدانی و بسکتبال بزند. این حوزهها از بزرگترین بخشهای صنعت کفش ورزشی در آن زمان به شمار میآمدند.
فایرمن که سود بسیار خوبی را از فروش در آمریکا بدست آورده بود، شرکت مادر مستقر در انگلیس را در سال 1984 خریداری کرد. ریبوک که در سال 1985 رسما یک شرکت آمریکایی به شمار میرفت، عرضه اولیه خود را در بورس نیویورک با نماد RBK آغاز کرد.
در همین دهه بود که ریباک شروع به معرفی انواع لباس و اکسسوری ورزشی خود کرد و خط تولید جدید لباسهای ورزشی کودکانه خود را به نام Weeboks افتتاح کرد. تا اواسط این دهه فروش ریبوک به بیش از یک میلیارد دلار رسیده بود.
یکی از نمادینترین تکنولوژیهایی که در ساخت کفشهای ریبوک استفاده شده بود، Reebok Pump نام داشت که در سال 1989 بیش از 100 ورزشکار شروع به استفاده از آن کردند. در میان آنها نام شکیل اونیل ستاره آن روزهای دنیای NBA نیز به چشم میخورد.
ریبوک در اواخر دهه 1980 میلادی شروع به همکاری با متخصص فیتنس جین میلر کرد. نتیجه همکاری آنها تولید و توسعه کفشهای سری Step Reebok بود. این کفشها بر اساس نمونههای اولیه چوبی که توسط میلر ایجاد شده و به صورت اختصاصی برای ایروبیک طراحی شده بودند الهام گرفته شدند. در تولید این کفشها آزمایشات زیادی نیز توسط فیزیولوژیستها صورت گرفت که نتایج بدست آمده از آنها به ریبوک در تولید بهینهترین کفش برای ایروبیک کمک کرد.
جین میلر شخصا پروسه تبلیغات این کفش را بر عهده گرفت و به سرتاسر آمریکا سفر کرد و در تمامی استودیوهای ورزشی این کفش را به پا کرد. این کفش به سرعت بین مردم به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد و برند ریبوک توانست میلیونها کفش از این مدل را به فروش برساند.
در سال 1998 ریبوک کارل یانکوفسکی را به عنوان مدیر اجرایی برند انتخاب کرد و جایگزین روبرت میرز شد. یانکوفسکی پس از یک سال از این سمت کناره گیری کرد و پوزیشن مدیریتی را در یک شرکت دیگر به عهده گرفت. پس از او پل فایرمن پس از 12 سال برای اولین بار مدیریت این برند را در دست گرفت.
در دهه 1990 میلادی بود که برند ریبوک خود را در خطر دید. ریبوک دو برند مطرح ورزشی دیگر یعنی آدیداس و نایک را در مقابل خود میدید. مدیران ریبوک استراتژیهای مختلفی برای شکست دادن این برندها کشیده بودند اما سرانجام اکثر آنها به شکست انجامید و فروش دو رقیب اصلی از برند ریبوک پیشی گرفت. در این زمان برند ریبوک سعی کرد که با ستارگان و ورزشکاران زیادی قرارداد همکاری امضا کند که در بین آنها، تیم ها و ستارگان NBA به چشم میخورد. امروزه تیم ملی هاکی آمریکا نیز از محصولات ریبوک استفاده میکند.
ریباک و هزاره سوم میلادی
پس از شکایت در مورد مالکیت معنوی در آگوست 2005، کمپانی آدیداس برند ریباک را به عنوان یک برند تابع خریداری کرد و دو شرکت بزرگ تولید کننده لوازم ورزشی با یکدیگر ادغام شدند. اما این دو شرکت فعالیت تجاری خود را با دو نام تجاری ادامه دادند. در سال 2006 آدیداس با یک قرارداد 11 ساله پیراهنها و وسایل گرم کننده ریباک را به عنوان لباس رسمی NBA معرفی کرد.
در سال 2010 ریباک همکاری خود را با یک شرکت تناسب اندام به نام CrossFit آغاز کرد که نتیجه آن برگذاری مسابقات CrossFit، افتتاح استودیوهای Crossfit و معرفی خط تولید کفش و پوشاک مخصوص این رشته ورزشی شد.
با محبوبیت روزافزون رشته رزمی MMA، در سال 2014 برند ریبوک قرارداری 6 ساله با UFC امضا کرد تا به برند رسمی تامین کننده لباسهای ورزشی این رشته بدل شود. این همکاری به این معنی بود که ریباک به ورزشکاران موجود در این رشته ورزشی دسترسی پیدا میکرد و از آنها برای بازاریابی برند خود استفاده مینمود. شاخصترین ورزشکار این رشته کانر مک گرگور میباشد.
در همین سالها بود که برند ریبوک تمرکز خودش را بر روی ورزشهایی مانند یوگا، فیتنس، رقص، ایروبیک و کراسفیت گذاشت و امروزه به عنوان برند اصلی کالای ورزشی در این حوزهها شناخته میشود.
وبسایت ریبوک | خرید از وبسایت ریبوک | خرید از reebok | خرید لباس از ریبوک | خرید از سایت ریبوک | خرید از ریبوک | سایت ریبوک | خرید کتانی از ریبوک| خرید ارزان از ریبوک | ریباک ارزان از ترکیه | خرید ارزان و سریع از ترکیه | سایت فروشگاهی ترکیه |سایت فروشگاهی ریبوک| سایت فروشگاهی reebok | خرید کتونی پسرانه ریبوک| خرید کتونی دخترانه ریبوک| ریبک | خرید لباس ورزشی از ریبوک | ریبوک ترکیه | reebok ترکیه | آشنایی با ریبوک | معرفی ریبوک | ریبوک برند | برند ریبوک | برند reebok | کتونی ریبوک | تیشرت ریبوک | گرمکن ریبوک | کفش ریبوک | وبسایت ریباک | خرید از وبسایت ریباک | خرید لباس از ریباک | خرید از سایت ریباک | خرید از ریباک | سایت ریباک | خرید کتانی از ریباک| خرید ارزان از ریباک | ریباک ارزان از ترکیه | خرید ارزان و سریع از ترکیه | سایت فروشگاهی ترکیه |سایت فروشگاهی ریباک | خرید کتونی پسرانه ریباک| خرید کتونی دخترانه ریباک| ریبک | خرید لباس ورزشی از ریباک | ریباک ترکیه | آشنایی با ریباک | معرفی ریباک | ریباک برند | برند ریباک | کتونی ریباک | تیشرت ریباک | گرمکن ریباک | کفش ریباک |